10 steg mot en bättre invånarkommunikation

1. Ta ägarskap över kommunernas viktigaste informationskanal

Facebook är bra för mycket, men kan aldrig bli kommunens viktigaste kanal för de egna invånarna. Facebook är byggt för att optimera intäkterna från dem som använder tjänsten, vilket innebär att ett meddelande by design inte kommer att få bred spridning utan att kommunen betalar Facebook för distribution.

Därför får de flesta av inläggen från kommunen inte längre det antal likes som en privatperson kan förvänta sig att få när hen delar en bild av sin frukost. Många invånare är också skeptiska till Facebooks behandling av data och barn under 13 år inte är tillåtna att använda tjänsten.

En bra och modern invånarapp är en naturlig del av kommunernas kommunikationsstrategi.

2. Bjud in lokala klubbar och föreningar

Samarbete med frivilliga organisationer säkerställer bra innehåll, ger kommunen ambassadörer för invånarappen och belyser det nära och viktiga innehållet.

Människor är intresserade av det som händer i deras lokalsamhälle. Information och innehåll från lokala lag och föreningar gör appen rikare och hjälper till att öka användningen av appen och sänka tröskeln för tillgång till information om vad som händer i lokala frivilligorganisationer.

Användandet av Facebook har kommit med några avigsidor för volontären. Vi kallar det “digital osynlighet”, vilket innebär att många lag och föreningar inte når ut med information om det bra och viktiga arbete de gör. Vi vet att många ungdomar är inaktiva och utan en miljö där de känner sig hemma eftersom de inte vet om erbjudandena i det lokala området.

Innocodes plattform fungerar så att alla lag och föreningar enkelt kan registrera sig och få sina egna sidor. Här kan de lägga ut sitt eget innehåll eller länka sidan till sin egen Facebook-sida för automatisk överföring av innehåll. Invånarna kan välja lag de vill följa och kommer att meddelas när nya artiklar publiceras.

3. Spela i samma lag som lokala arrangörer

Invånare saknar ofta översikt över det som händer. Tidigare var lokaltidningen ofta den naturliga platsen för den här informationen, men idag finns det få tidningar som upprätthåller en komplett kulturell kalender.

Innocodes kalender ger kommunerna tillgång till en lättanvänd plattform som gör det enkelt för arrangörer och individer att bidra med sina egna evenemang. För stora arrangörer finns det lösningar för export och integrationer för att undvika duplicering.

4. Leta alltid efter det som gör nytta för invånarna

Smarta invånartjänster handlar mer om nytta och tillgänglighet och mindre om teknik och sensorer. Prata med invånarna om vad som är viktigt för dem, vilken information de behöver i sin vardag och om det finns särskillda tjänster som de vill ha tillgängliga.

Ofta är bara det att samla in önskemål om information och tjänster viktigt. I Sandefjord vill invånarna ha lätt åtkomst till soptömningskalendern för där de bor, märka när kommunstyrelsen behandlar något som berör dem och ha badtemperaturer direkt i sin ficka tillsammans med översikt över kultur och idrottsaktiviteter.

5. Gör det enkelt för invånarna att delta

En bra medborgartjänst kräver medborgarnas medverkan. Det är viktigt att organisera detta på ett sätt som är intuitivt, enkelt och självförklarande. Människor är vana vid digitala tjänster, men har samtidigt lågt tålamod för besvärliga och svåranvända  lösningar. Kom också ihåg att mer än 80% av användningen kommer från mobil. Om du har långt under denna andel mobiltrafik är det ofta ett tecken på att dina lösningar inte är väl utformade för mobil.

Gör det enkelt att ha en åsikt. Åsikter behöver inte vara offentliga kommentarer utan kan lika gärna vara ett enkelt sätt att skicka ett meddelande, en undersökning, möjligheten att posta något på en interaktiv karta eller ett sätt att meddela kommunen. Ett svar är alltid väl mottaget och kostar så lite.

6. Hitta lokala eldsjälar

Kommunen behöver inte driva alla aspekter av en invånartjänst själv. Spela i samma lag som eldsjälar i lokalsamhället. Det är viktigare att underlätta aktivitet genom att erbjuda goda digitala verktyg än att ha full kontroll över allt som händer.

Sandefjord planerar att spela i lag samma lag som de lokala samhällskommittéerna. De har redan mobiliserat ett stort antal lag och föreningar och tittar på nya möjligheter för att engagera skolelever och andra entusiaster. Några kommuner tittar på möjligheten att låta lokala entusiaster redigera sidorna för ”sina” lokala samhällen och andra är i dialog med sina lokala tidningar för spännande samarbete.

7. Hitta ambassadörerna i kommunen

Lyckade projekt kräver interna ambassadörer och eldsjälar som verkligen tar ägarskap till projektet. Invånarna märker snabbt om människorna bakom tjänsten brinner för den. Även de bästa lösningarna kan sakta dö ut om de missköts och inte prioriteras.

8. Tänk på helheten

Invånardialog är starten på något som aldrig kommer sluta växa. Bra information och invånarinvolvering underlättar frivillighet, ungdomsarbete, tryggare lokalsamhälle och invånarstolthet. Det är grunden till framtida tjänster och nya sätt att skapa proaktiva tjänster och närhet till lokalsamhället. Bara för att nämna några punkter.

9. Tänk långsiktig

Långsiktig planering innebär att ni kan bygga vidare på det arbete som ni gör idag. Det betyder inte att ni nu behöver ha facit på hur morgondagens tjänsteutbud och smart city-lösningar kommer att se ut om fem år. Det viktiga är att det ska vara enkelt att genomföra ändringar, ta nya steg, integrera mot nya lösningar, samla flera tjänster och lära på vägen.

10. Skapa relevans

Tänk dig om du fick samma feed som din granne på Facebook, Instagram, Snapchat eller samma spellista på Spotify.

Digitala kanaler blir allt mer personliga och relevanta för användaren. Att ta hänsyn till användarens intressen, historia och behov vid presentationen av tjänster och information är ett sätt att visa respekt och intresse för användarna.

Anpassningen är både komplicerad och enkel. Innocode har intervjuat tusentals invånare över hela landet. De berättar för oss att deras kommun inte behöver gissa vad som intresserar dem – folk är mer än villiga att berätta för er och ge er relevant information tillbaka.

Innocode Stockholm

stockholm@innocode.com
+46 763982109

c/o The Park, Sveavägen 98
11350 Stockholm

 

Vill du se hur appen funkar? Hämta  Sandefjords version här: