Blogg: Invånardialog Sandefjord

av projektledare och dialogentusiast Morten Holst

Tänk dig en kommun som bjuder in samtliga lokala lag och och föreningar i ett invånarprojekt som griper över sensordata och kommunal information till historikerna på Gokstad och balettdansare på 6 år. Det här är Sandefjords sätt att närma sig invånardialog. På tre månader fick Sandefjords kommun ett unikt projekt för invånardialog, lokal interaktion och information på plats.

I projektgruppen för initiativet sjuder det av idéer om nya tjänster och möjligheter som har öppnat sig efter den lyckade lanseringen. Projektet är bara i sin inledande fas men resultaten visar att kommunen har tagit rätt väg. IT-chef och smart city ledare Sondre Andersen döljer inte att de var osäkra på om de kunde sätta inofficiellt kommunalt hastighetsrekord på ett så här pass stort projekt. “Hemligheten är att använda känd teknologi på nya sätt och att jobba med bra människor och goda samarbetspartners”, avslöjar Andersen och lägger till att kommunen kontinuerligt lär tekniker och metoder från näringslivet och den starka starup-miljön i Sandefjord.

Resultat från inledande fas

  • 8000 nedladdningar och 200 dagliga användare
  • Riktade meddelanden från kommunen, men också från organisationer som så önskar
  • Personlig anpassning av innehåll och meddelanden efter de platser, intressen, föreningar och arrangörer som intresserar användaren 
  • Live badtemperaturer från 7 lokala stränder
  • Bygglov från det egna grannskapet
  • Integration av kommunens egen chatbot Kommune-Kari (Kommun-Kim)
  • Personaliserat innehåll från flera hundra lokala föreningar och klubbar
  • Hundratals lokala arrangemang

Lars Petter Kjær och Eivinn Ueland berättar

”Vi önskade att skapa en inbyggartjänst som kan ge nytta och öppna för aktiv invånardialog”, förklarar Lars Petter Kjær, digitaliseringschef  i Sandefjord kommun. ”Allra helst vill vi följa i fotspåren av kommuner som redan hade bestigit berget, men vi upptäckte snart att för att nå dit vi ville så måste vi gå först.”

Kjær syftar till erkännandet att “Smart” inte är det samma som IoT eller avancerade sensorer i avloppsledningar, och att teknologerna sällan talar om användbarhet för invånarna. Genom att skapa en tjänst som är användbar för lokalsamhället och människors dagliga liv skapas också en digital relation mellan kommunen och invånaren som kan vara värt guld i framtiden.

”För oss är detta strategiskt viktigt. De gemensamma uppgifterna som vi som kommun kommer att lösa i framtiden kommer att kräva helt nya verktyg och nya sätt att interagera. ”

“Äntligen kan vi nå invånarna direkt med information som vi vet att de är intresserade av,” säger kommunikationsrådgivaren Eivinn Ueland och pekar på en graf som visar att nästan 5000 appanvändare har uppgett att de är intresserade av friluftsliv.

“Samtidigt ger vi lokala arrangörer och föreningar ett digitalt verktyg som gör deras arbete synligt”. Ueland visar hur 1200 användare har valt att delta i nya evenemang från ett lokalt kulturkafé.

Användarna vill ha mer

Nyligen uppmanade kommunen delar av appanvändarna att bidra med sina bedömningar av möjliga tjänster och funktioner och deras användbarhet. Det kom in 300 svar på mindre än 24 timmar och signalerna var tydliga: Människor bryr sig om sin omgivning och vill ha mer information och översikt.

Många vet förmodligen inte det själva, men stora delar av önskelistan skulle inte ha varit tekniskt möjligt för några år sedan.

“Nu kan vi göra mycket med relativt blygsamma resurser”, säger Smart City-chefen och visar en tidig prototyp som utvecklats på grundval av undersökningen.

“Vi kommer att sträva efter att vara mer proaktiva. Nu är vi proaktiva gällande information, men i framtiden kan våra tjänster också vara proaktiva.”  Säger han entusiastiskt.

Användarnas topp-5 lista över önskad funktionalitet:

  • Meddelanden och information om halt väglag lokalt
  • Meddelanden och information om kommunbeslut som rör de egna intresseområdena
  • Meddelanden och information om snöröjning lokalt
  • Tömningskalender för sopor med påminnelser
  • Enkla sätt att meddela kommunen om problem

Innocode Stockholm

stockholm@innocode.com
+46 763982109

c/o The Park, Sveavägen 98
11350 Stockholm

 

Vill du se hur appen funkar? Hämta  Sandefjords version här: